A számkhja alapműve a Számkhja-Szútra, szerzője Kapila, aki feltehetően i.e. a VII-VI. század körül élt.  A számkhja dualista bölcselet. Eltérően azonban az Európában megszokott dualista filozófiáktól, nem anyag és szellem, illetve test és lélek dualizmusáról van szó. A számkhja dualizmusában mind a két alaptényező, vagyis a dualizmus mindkét tagja szellemi természetű. Az egyik tényező, az egyéni lélek (purusa)  passzív, változatlan, szemlélődő szellem. A másik tényező a prakriti  az aktív, cselekvő, a világ dolgaiba belemerülő, teremtő szellemiség (nevezzük tudatos elmének, egónak) amely létrehozza azokat a jelenségeket, amelyeket a lélek (purusa) tapasztal.

A prakriti (tudatos elménk, egónk) hozza létre a külvilág jelenségeit,  értelmünket, gondolatainkat, személyiségünket. A purusa (lélek) nem szabad mindaddig, amíg a prakriti (elme) alapján ítélünk meg mindent, s az észleléseket  valóságnak hiszi és azzal önmagát azonosítja.  A megszabadulás (számkhja) szerint is a hamis tudás (avidjá) felszámolása útján lehetséges. Amíg hiszünk a saját fizikai természetünkben és az anyagi világ realitásában, addig a hamis tudás rabjai maradunk és szenvedünk. A megszabadulás útja tehát az, hogy a purusa, (lélek) mint önvaló elhatárolja magát attól, ami nem ő. A kulcsmondat így hangzik: „Az nem Te vagy!” Ismerd fel, hogy a külvilág nem te vagy, hogy a vagyonod, a házad,  nem te vagy, hogy a kezed, lábad, tested nem te vagy, hogy az érzéseid, a gondolataid, az indulataid, a vágyaid, az emlékeid mind-mind nem Te vagy!

„Az nem te vagy!” olyan meghatározó gondolat, mely  meditációs gyakorlataink egyik legfontosabb tárgya. „Az nem Te vagy” gondolattal elért sikeres meditáció eredményeként rájössz, hogy a gondolataiddal, érzelmeiddel való azonosulásod a gyökere szenvedéseidnek. A prakriti (elme)  hozza létre az un énképzést, ezzel  megteremtve külön, autonóm személyként történő azonosításod.  A birtokos létrehozása: az én testem, az én szenvedésem, stb. továbbá az a téves hit, hogy a vágyak, érzések, kétségek, félelmek, észleletek és hasonlók mind az enyém.  Innen indul el a tudatlanság (avidjá) egyre fokozódó spirálja.

A számkhja tanítása szerint a megszabaduláshoz vezető út végén a tanítvány a megszabadító magasabb tudás birtokába jut. Ez azt jelenti, hogy felismeri önmaga különböző voltát. A purusa (lélek) nem téveszti össze többé magát sem a fizikai testtel, sem az elme  által konstruált tudati képződményekkel. (lsd: külvilág hatása- az általunk nem érzékelt ítélkezés, gondolat – negatív érzelem) Ezzel felszámolja a hamis tudást és rájön arra, hogy az érzékelhető világot mi magunk teremtjük az érzéki benyomásokból, ezért a jelenségvilág lebontását is önmagunkon belül kell elvégezni . A hamis tudás felszámolásával létrejön az igazi tudás, a Tiszta Tudat.